Pavasaris – klasikinių blizgių reabilitacijos
metas, nes šiuo metu daugelyje ežerų lydekos beatodairiškai atakuoja
klasikines blizges, o vasarą šiais masalais plėšriosios žuvys domisi
vangiai. Vėliau tik rudenį lydekos vėl vaikysis vartikles ir vingres.
Kodėl įvyksta tokia metamorfozė ir kodėl švedai ir vokiečiai renkasi
blizges, ant kurių – kaldintos, pieštos arba prilipdytos žvynų
imitacijos?
Sezonų kaita
Po
pirmųjų saulėtų dienų ežeruose sparčiai ima stiebtis vandens augalija –
daug kur virš vandens kelis centimetrus pakyla „lydekinių barščių"
viršūnėlė, o pernykščių meldų ir ajerų parudusius per žiemą atvašynus
persiuva smaragdinės naujų ūglių ietys, gal tik ant dugno vešinčios
amžinai žaliuojančios „palmės" nepajunta akivaizdžios sezonų kaitos ir
lyg gelmių matronos tingiai rymo abejingos aplink vykstančioms
permainoms. Šių „palmių" šešėlyje dabar dažniausiai glaudžiasi grobio
tykančios lydekos.
Lydekos dabar
traukiasi iš tų ežerų akvatorijos ruožų, kur jos buvo susibūrusios
neršti, o geriausia užuolanka, kur, beje, jau pakankamai įšilęs vanduo,
vietos, kur veši „palmės". Čia lydekos priglunda prie dugno ir augalų
fone tampa beveik nepastebimos, nes tokiose vietose lengva maskuotis:
lydekų šonai išmarginti žalsvomis dėmėmis ir juostomos, primenančiomis
ilgus ir siaurus „palmių" lapus.
Meteorologiniai niuansai
Paprastai
šios lydekų gulyklos būna palyginti negiliose vietose (3–5 m), todėl
saulėtomis dienomis dugnas čia būna nušviestas ir tokiu oru lydekos
išsislapsto. Kitas reikalas – debesuotas su pragiedruliais arba apniukęs
oras: lydekos kursuoja ieškodamos grobio, bet tamsaus vandens
|
Žvynų ornamentai pagal senas tradicijas kaldinami ir ant naujos kartos „Kibs" blizgių |
paviršiaus
fone joms mažiau pastebimi natūraliomis spalvomis nudažyti vobleriai ir
guminukai, o ryškūs masalai dažnai kelia pagrįstą įtarimą. Va tada ypač
veiksmingos blizgės, kurios labai efektingai vartosi ir vinguriuoja
virš lydekų užuolandų.
Blizgių
spalva tradiciškai sidabrinė arba auksinė, įgaubtoji pusė gali būti
dekoruota raudona juostele arba tokios pat spalvos uodegėlė gali būti
pritvirtinta prie žiedelio, į kurį įvertas trišakis, tačiau labai dažnai
pastaruoju metu girdima nuomonė, kad šie blizgių puošybos elementai –
ne pagrindiniai. Žemaitijoje jau mažiausiai pusę amžiaus svarbiausiu
laikomas iš pirmo žvilgsnio lyg ir neesminis niuansas: manoma, kad
išgaubtojoje blizgės pusėje iškaldintas, išgraviruotas, nudažytas ar
kokiu nors kitu būdu pavaizduotas žuvies žvynų piešinys ypač padidina
masalo veiksmingumą.
Kokie būna ornamentai?
Dažniausiai
žvynų piešinys – tai sujungtų tarpusavyje pusapskritimių ornamentas,
kuris aštriu štampu įkirstas į išgaubtąjį masalo paviršių. Šis blizgių
dekoravimo būdas – tikriausias pats seniausias ir neprarado aktualumo
iki šiol. Lenkijoje dabar laikomasi nuostatos, kad ypač veiksmingas –
iškilus žvynų piešinys, ir netgi gruoblėtas masalo paviršius, kuris,
esą, taip pat kaip žuvelių žvynai atspindi menkiausią šviesos
spindulėlį.
Švedijoje ir Vokietijoje
jau seniai blizgės dekoruojamos emalėmis, imituojančiomis žvynų
ornamentus. Švedų spiningininkai mano, jog tokios blizgės jūroje
labiausiai vilioja lašišas ir šlakius, o gėlame vandenyje naudojamos
blizgės turi būtinai būti dekoruotos žvynų piešiniu, nes kitaip
klasikiniams masalams sunku konkuruoti su 3D vobleriais. Kad blizgės
niekuo nenusileistų trijų dimensijų masalams, jos dabar dekoruojamos
lipdukais su hologramomis, vaizduojančiomis tikroviškus žvynų
ornamentus.
Na, o pagal senąsias
tradicijas geriausias – štampu įkirstas į blizgės šoną ornamentas. Kad
jis būtų ryškus, blizgę palaiko vandenyje ar druskos tirpale, kad
patamsėtų, o paskui masalą pašveičia smulkučiu švitriniu popieriumi.
Tada įkirstas ornamentas tampa juodomis linijomis, kurios puikiai
matomos žvilgiame fone. Žemaitijos regione įkirstos žvynų ornamento
linijos neretai spalvinamos ryškiai raudonai.