|
Viktoras Armalis
Žurnalistas |
Praėjusių Kalėdų išvakarėse viena britų televizijos laida apklausė
įvairių gyventojų sluoksnių atstovus ir išsiaiškino, jog daugelį vizitui
į parduotuves pastūmėjo tik būtinybė išsirinkti dovanas, o prekybos
centrų lankymas įprastomis dienomis – laiko gaišimas: esą, pirmo
būtinumo produktus galima gauti artimiausioje bakalėjos krautuvėje, o
rimtesniems pirkiniams ruošiamasi iš anksto ir informacijos pirmiausia
ieškoma internete – tik tada svarstoma, kur juos įsigyti.
Darbo laikas Praėjusio
amžiaus pabaigoje klasika tapo populiaraus filmo herojaus replika, ne
be pagrindo teigianti, kad geriausia parduotuvė ta, kuri visada
atidaryta. Meškeriotojai prekybininkų dėmesiu skųstis negali –
daugiausia visą parą veikiančių parduotuvių skirta būtent jiems. Netgi
„non stop" veikiančiuose prekybos centruose, kurie dabar suskaičiuojami
ant vienos rankos pirštų, veikia skyriai žvejams. Tačiau visose šiose
prekybos vietose žūklės reikmenų asortimentas primena automobilio
vaistinėlės turinį, t. y. skirtas suteikti pirmąją pagalbą, masalai,
jaukai, kabliukai, valai, smulkūs reikmenys (prožektorius ar skiaurė).
Tai ne atsitiktinumas – kokia paklausa, tokia ir pasiūla. Visiems
rimtiems pirkiniams renkamasi tokia vieta, kur galima neskubėti, gerai
įsižiūrėti į siūlomus reikmenis ir įrankius, kur galima konkrečiai
teirautis to daikto, kurio ieškai.
Analitikai taip pat pastebi,
kad prekyboje žūklės įrankiais dabar vis labiau įsigali individualus
pirkimo stilius, t. y. suinteresuotas asmuo linkęs savarankiškai
gilintis į siūlomą asortimentą ir remiasi informacija, kurią gauna iš
žūklės ekspertų komentarų žurnaluose ar internete. Ši tendencija vis
labiau ryškėja ne tik prekyboje žūklės įrankiais, bet ir apyvokos
reikmenimis, sveikatinimo priemonėmis, buitine technika, elektronika,
ginklais, automobiliais. Todėl pastaraisiais metais ypač išaugo
kvalifikuoto ir, svarbiausia, sugebančio komentaruose išreikšti esmę
eksperto vaidmuo. Na, o tai savo ruožtu lemia, kad dabar rinkoje
įsitvirtino dar viena 24 val. veikiančių parduotuvių kategorija – tai
virtualiomis, elektroninėmis ar internetinėmis vadinamos parduotuvės,
kurių durys – visada atvertos.
Informacijos svarba Internetinės
parduotuvės – ne naujadaras. Galbūt ne visi turi apie jas pakankamai
informacijos, nes tokių prekybos įmonių veikla matoma virtualiai ir
gatvėje jų iškabų nepamatysi. Tačiau dabar mūsų visuomenė sparčiai
integruojasi į Europos Bendrijos realijas, todėl jei anksčiau su
internetinių parduotuvių veikla susipažinusių daugiausia buvo tarp
emigracijoje pabuvojusių piliečių, tai dabar tokių asmenų skaičius auga
tarp sėslių gyventojų, o daugelis yra mažų mažiausia girdėję įvairių
atsiliepimų apie prekybą internetu. Kokie internetinės prekybos pliusai
ir minusai?
Operatyvios paieškos galimybės iš esmės keičia
požiūrį į meškeriotojo poreikių tenkinimą. Štai vienas liudijimas: A. G.
(pavardė redakcijai žinoma) įsigijo aukštos klasės spiningą, tačiau po
kurio laiko įskėlė laibgalio valo žiedelio įdėklą. Tradicinėse
parduotuvėse rasti tokią detalę galima tik atsitiktinai, o internetas
teikia galimybę užsisakyti ją prekės ženklo atstovybėje arba tiesiog pas
gamintoją. Detalę jums pristatys į namus arba į artimiausią partnerių
parduotuvę. Tiesa, tai užtruks ilgėliau, tačiau gausite tiksliai tą
meškerykočio detalę, kuri reikalinga. Beje, internete galima rasti dar
originalesnę išeitį: čia apstu remonto dirbtuvių adresų, į kurias galite
nusiųsti savo įrankį ir po kurio laiko gauti atgal suremontuotą.
Virtuali
prekybos ir paslaugų sistema teikia šimtaprocentinę garantiją, kad
pavyks įsigyti reikiamą produktą, jei tik jis gaminamas, arba užsiliko
kokiame nors sandėlyje, nors jau ir negaminamas. Ir visai nesvarbu, ar
tas sandėlys Škotijoje ar Kaune. Jau išsakomos prognozės, kad netrukus
žūklės įrankius užsakinėsime tik internetu, o parodas lankysime tam, kad
susipažintume su naujovėmis. Ar tradicinių parduotuvių vaidmuo
pasidarys visai nereikšmingas? Manoma, kad jos tenkins operatyvius
poreikius – prekiaus gyvais masalais, paruoštais jaukais. Galbūt jos
taps punktais, kur bus galima atsiimti užsakytus žūklės reikmenis. Tiesa, kada tokia prognozė išsipildys, konkrečiai neapibrėžiama.
Naujovės – „on-line" Niekas
kitas taip nemasina meškerės brolių, kaip su žūklės reikalais
susijusios naujovės. Internetinės parduotuvės – puikiausia galimybė
nuolat sekti visas atsirandančias naujoves. Daugelis nepatingi spustelti
porą kartų pelės klavišu ir atsispausdinti dominančią informaciją, kad
turėtų ją po ranka, kai eis į žūklės įrankių parduotuvę. Bėda ta, kad
naujoves pačiupinėti išties galima tik parodose arba parduotuvėse tų
kompanijų, kurios turi išvystytas elektroninės prekybos sistemas. Tad
tradicinės parduotuvės, pasak prognozės, tikrai turi perspektyvų tapti
demonstraciniais salonais, užsakymų išdavimo punktais ir garantinio
aptarnavimo dirbtuvėmis, prie kurių veiks operatyvios prekybos gyvais
masalais kioskai. Galimybė vos ne naujovės premjeros dieną susipažinti
su ja ypač svarbi provincijos meškeriotojams, kurie įdėmiai seka, kas
dedasi žūklės įrankių rinkoje. Periferijos prekybininkai neturi
finansinių galimybių įsigyti visas naujoves vien tam, kad jas pamatytų
vietinė publika.
Naujovės – malonumas brangus, o jų paklausa –
hipotetinė. Kita vertus, yra tokių įrankių, kurių per sezoną parduodami
vienetai, o pačiupinėti juos nori kiekvienas. Interneto parduotuvės
suteikia galimybę susipažinti būtent su tokiais dalykais, nes geras
pardavėjas pateikia savo svetainėje ne sąrašą su paveikslėliais, o
išsamų katalogą su kiekvieno įrankio aprašymu, techninėmis
charakteristikomis ir ekspertų komentarais. Antra, dauguma jų
periodiškai skelbia naujovių apžvalgas ir žūklės naujienas, iliustruotas
ne tik nuotraukomis, piešiniais, schemomis, bet ir filmuotais
siužetais.
Planai ir akcijos Niekur nebūna
tiek daug akcijų kaip internetinėse parduotuvėse. Kas nori tuo
įsitikinti, gali atsiversti pigu.lt portalą ir panaršyti. Nuo įvairovės
apraibs akys. Tad internautas turi galimybę, naudodamasis internetinių
parduotuvių svetainėmis, ne tik žengti koja kojon su inovacijomis, bet
ir sekti akcijas, o tai – reali lėšų ekonomijos programa, kuri per metus
gali duoti apčiuopiamą naudą, nes leidžia planuoti pirkinius.
Ar
gali meškeriotojas, atėjęs į solidžią parduotuvę, išsirinkti sau
reikiamą meškerykotį nesugaišdamas daug laiko? Parduotuvėje akys
paklysta tarp gausybės modelių ir pamiršti ko atėjęs, todėl operatyviai
išsirinkti meškerę ar spiningą įmanoma dviem atvejais: a) jei meškeriotojui talkins patyręs konsultantas; b) jei meškeriotojas žinos iš anksto, su kokiais modeliais nori susipažinti ir yra numatęs rinktis būtent iš jų gamos.
Tačiau, K. Zabotkaus nuomone, sudaryti išankstinį sąrašą įmanoma tik
tuo atveju, jei turi žūklės įrankių katalogą. Joks žūklės įrankių
gamintojas nepajėgus kiekvienam žvejui personaliai įteikti savo produktų
katalogą, todėl šią spragą užpildo elektroniniai katalogai, kurie
skelbiami įmonių svetainėse. Pažinties su jais metu iš esmės ir įvyksta
pirmoji pirkimo internetu pakopa. Tad virtuali prekybos sistema padeda
be skubos numatyti, kokie įrankiai siūlomi ir kokių reikės. Vėliau
beliks tik apžiūrėti pasirinktus variantus ir išsirinkti galutinę
versiją. Todėl net ir kelių blizgių nusipirkti einant patartina turėti
sąrašėlį, kuriame būtų reikiamų modelių ir spalvinimo kodai. Nauda
apčiuopiama – neklaidžiosit tarp prekystalių ir virtinų ir nekankinsit
mįslėmis pardavėjo.
Elektroninės parduotuvės katalogas labai praverčia tada, kai pamirštate reikiamo įrankio pavadinimą, numerį, žymas.
Mados ir stilius Jei
apsipirkinėsite internete, išvengsite atsitiktinio pasirinkimo. Galbūt
pagal technines charakteristikas ir įsigysite tai, kas jums reikalinga,
tačiau yra ir kitas aspektas – tai mada ir jūsų stilius. Ne paslaptis,
kad dažniausia pardavėjas, patardamas kokią ritę derinti prie pasirinkto
meškerykočio, visiškai neatsižvelgia į siūlomų įrankių estetiką. Tai
reiškia, kad įrankių derinys gali būti visiškai neskoningas. Deja, kol
kas į įrankių estetiką praktiškai niekas nekreipia dėmesio, tačiau
sutikite, kad meškeriojimas – vienas estetiškiausių, jei ne pats
estetiškiausias laisvalaikio užsiėmimas, todėl jame viskas turi būti
harmoninga. Taip pat ir suderinti pagal stilių įrankiai, kurie
nedisonuos nuo jūsų apranga ir apavu. Konstruktoriai neatsitiktinai
kuria vieningo dizaino žūklės įrankius ir net žvejo aprangos ir apavo
kolekcijas. Tokie rinkiniai skirti tenkinti estetinius meškeriotojų
poreikius. Jau seniai akivaizdu, kad žūklėje siekiama atrodyti dailiai, o
vieningo stiliaus dizainas apima ne tik įrankių gamą, bet ir visą
ekipuotę bei reikmenis nuo kibirėlio jaukui maišyti iki akinių
poliarizuotais stiklais. Kiekvieno gamintojo svetainėje rasite ne vieną,
o kelias dizaino linijas, papildančias viena kitą. Neatsiras
meškeriotojo, kuris ginčys, kad vieningo dizaino įrankiais žvejojantis,
to pat stiliaus drabužiais vilkintis meškeriotojas kitų akyse nekelia
estetinio pasigėrėjimo. Internetinės parduotuvės suteikia galimybę kurti
savo stilių ir derinti įrankių dizainą. Kasmet, naudojantis virtualiu
katalogu, galima papildyti savo įrankių ir ekipuotės arsenalą to paties
dizaino, būdingo anksčiau įsigytiems įrankiams, naujovėmis. Tad jame
neatsiras nė vienos besiderinančios su visuma detalės. Tai – dar vienas
apsipirkimo internete privalumas.
|
Vitas Miškinis, suomių firmos „Normark" vadovas Rytų Europai Virtualioje
prekyboje pilna verslininkų mėgėjų: eshops.lt duomenimis, dabar veikia
iki 2000 parduotuvių, tačiau mažiau nei pusę jų galima vertinti kaip
verslą. Dalis verslininkų specializuojasi ir ateina į žūklės verslą.
Porą pastarųjų metų daug naujokų, nesusijusių su žūklės verslu, ateina
tikėdamiesi lengvo už- darbio, tačiau sėkmingam verslo vystymui
prielaidų mažai, nes žūklės prekės – nišinė specializacija. Apyvarta
maža. Rimčiau planuojantyse. parduotuvę susiduria su iššūkiais:
asortimento planavimas, ryšių su tiekėjais nustatymas, logistika, t. y.
prekių pristatymas. Šiandien sėkmingiausiai veikia kelios e.
parduotuvės, kurias įkūrė ir prižiūri mažmeninės prekybos parduotuvės.
Šiuo atveju garantuotas prekių likutis ir greitas jų pristatymas
pirkėjui.
|
|
Kęstutis ZABOTKUS, UAB „Salmolita" direktorius Jei
žūklėje „palaidojote" voblerį, blizgę ar kitą kokį labai jums sėkmingą
masalą, nuostolį norite atstatyti iki kitos žūklės. Skubate į
parduotuvę, bet visi tokie masalai parduoti... Norint aplankyti visas
jūsų mieste esančias žūklės įrankių parduotuves, teks aukoti daug laiko
ir daug degalų. Telefono skambučiams irgi teks gaišti laiką ir ilgai
aiškinti, ko jums reikia. Apmaudžiausia, kad teigiamas atsakymas – ne
viskas, nes atvykęs į parduotuvę rasi ne tai, ko reikia, mat tave ne
taip suprato... Na, o pasitelkę paieškoms kompiuterį sugaišite dešim-
teriopai mažiau laiko, o svarbiausia, neišeikvosite degalų ir nebus
apmaudu, jei paieškų rezultatas bus neigiamas.
|
|
Jurgis GUDAUSKAS, UAB "Interprekyba” projektų vadovas Internetinių
prekystalių gausės – tai informacinės visuomenės tendencija.
Virtualios prekybos sėkmė kol kas tiesiogiai priklauso nuo to, koks
siūlomas asortimentas. Jei prekiaujama unikaliais produktais,
naujovėmis, tai internetinės parduotuvės populiarumas, kaip rodo
dabartinės apklausos ir statistika, didelis. Greičiausia netgi viršija
tradicinių parduotuvių populiarumą, nes siūlomi produktai turi
paklausą. Kaip verčiasi tradiciniu asortimentu Prekiaujančios
parduotuvės? Akivaizdu, kad jos taip pat pasiekia savo pirkėją, o jų
veikla nenuostolinga.
|
|
Rimas POŠKUS, žvejys Kiekvienos elektroninės
parduotuvės paieškos sistema leidžia nedelsiant sužinoti, ar
reikalingas įrankis, įnagis arba reikmuo yra šiuo metu sandėlyje.
Nemažas tokių parduotuvių privalumas, kad, grįžęs savaitgalį iš žūklės,
gali ieškoti reikalingų įrankių ar masalų. Juk dažniausia žūklėje
paaiškėja, kokios rūšies valas tinkamiausias, kokių reikia švyturėlių
laikiklių, svarelių ir t. t., o tokių retesnių reikmenų pirmoje
pasitaikiusioje parduotuvėje negausi... Panaršyti internete –
greičiausia ir geriausia reikiamų dalykų paieška. Beje, taip patogu
ieškoti automobilių atsarginių dalių, palapinių, elektronikos prekių.
|
Kas informuotas, tas žino, ką rinktis žūklei.
|